Frågor om studieframgångens påverkan på studiestödet

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
NickeNyfiken

Frågor om studieframgångens påverkan på studiestödet

Oläst inlägg av NickeNyfiken » 01 aug 2019, 14:50

Hej,

Jag inleder mitt tredje studieår i höst och funderar över studiestödet och mer specifikt minimikravet på studiepoäng.

Under hösten kommer jag endast (till sidan om jobb) bara att skriva min kandidatavhandling och gå en annan kurs, så totalt blir det antagligen 12 studiepoäng under hösten. Under våren kommer jag förmodligen att åka iväg på vår obligatoriska utlandsvistelse som i mitt fall lär blir utlandspraktik värt 8 studiepoäng. Min kandidatexamen blir klar när jag kommer hem från praktiken. Då sitter jag på totalt 20 studiepoäng för detta läsår, vilket som uppfyller minimikravet på 20sp för ett läsår, men inte kravet på 5sp/stödmånad för detta läsår. Dock så kommer jag att ha snittat cirka 6.5sp/stödmånad under hela min studietid.

På sidan om Studieframgång hittade jag följande "Om du inte avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad under det föregående läsåret kan du fortfarande få stöd om du under hela din studietid avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad." - vilket som enligt mig tyder på att jag har rätt till studiestöd iår.

Kan ni verifiera detta? Har jag tänkt rätt?

Jag kommer oberoende inte att lyfta stöd alla månader iår p.g.a. mitt jobb, men vore fint att få lite bättre förståelse för om jag över huvudtaget kommer kunna lyfta studiestöd iår.

Mvh,
Nicke

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Frågor om studieframgångens påverkan på studiestödet

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 aug 2019, 15:26

Hej NickeNyfiken!

Tack för din fråga!

Du har tänkt helt rätt. Så som du beskriver din situation så har du rätt till studiestöd, eftersom du
uppfyller minimikravet på 20 sp för ett läsår.

Du nämner dessutom att du blir klar med din kandidatexamen på våren.
Minimikravet gäller inte för det första läsåret, om studierna börjar under vårterminen (1.1-31.7) och inte heller för det läsår under vilket du under vårterminen avlagt en högskoleexamen.

Lycka Till med studierna!

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!