Flytt till Sverige

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Undrar123

Flytt till Sverige

Oläst inlägg av Undrar123 » 16 aug 2019, 12:09

Jag har gått gymnasiet och blivit student våren 2019 i Finland. Nu kommer min familj att flytta till Sverige och även jag planerar att söka in till universitet i Sverige för att studera. Nu undrar jag ifall jag har rätt till finskt studiestöd även fast jag är skriven i Sverige f.r.o.m hösten 2019. Jag kommer att ha ett mellanår och planerar att börja studera senast hösten 2020. Jag bör tillägga att jag bott i Sverige år 2012-2016.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Flytt till Sverige

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 19 aug 2019, 15:02

Hej Undrar123!

Tack för din fråga.

Man kan i allmänhet få förmåner från FPA endast vid tillfällig vistelse utomlands. Om du och din familj stadigvarande flyttar till Sverige hösten 2019 kommer du antagligen att omfattas av det Svenska socialskyddet. Om du då börjar studera hösten 2020 i Sverige har du troligen rätt att få studieförmåner från Sverige.

När du får studieplats i Sverige och vet när du skall börja studera, råder jag dig därför att i första hand kontakta Centrala studiestödsnämnden (CSN) i Sverige för att reda ut din rätt till studieförmåner. Ifall du av någon anledning inte har rätt till studiemedel från Sverige kan du kontakta FPA på nytt för att utreda din situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!