Studiestöd en inkomst?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Pamela Wall

Studiestöd en inkomst?

Oläst inlägg av Pamela Wall » 30 aug 2019, 22:29

Hej! Det dras ingen förskottsinnehållning på mitt studiestöd (från Åland) och jag har inkomst på sidan om mina studier. Därför ändrade jag mitt skattekort på kelas hemsida och angav där exakt vad jag tjänat tidigare under året, samt hur mycket studiestöd jag sammanlagt kommer lyfta och att det inte dras förskottsinnehållning. Jag fick då en ny årsinkomstgräns och höjd procent på förskottsinnehållning som dras på min lön. Nu till min fråga. Eftersom studiestödet tekniskt sett räknas som en skattepliktig inkomst så borde ju detta stöd räknas in i min årsinkomstgräns. Men efter att ha angett hur mycket pengar jag tjänar på sidan om och vad jag får i stöd så är årsinkomst gränsen på 13 500€ för lite om studiestödet räknas in i denna årsinkomstgräns. Hur är det möjligt, eftersom jag angett beloppet jag tar ut i stöd när jag ansökt om mitt skattekort?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd en inkomst?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 sep 2019, 14:47

Hej Pamela Wall!

Tack för din fråga.

Skattekortet har du inte kunnat ändra på FPA:s hemsida, utan det har du antagligen gjort via skatteverkets hemsida. Eftersom du berättar att du får studiestöd från Åland, berör studiestödet inte heller FPA.

Jag råder dig därför att i beskattningsärenden kontakta skatteverket och gällande ditt studiestöd kan du kontakta AMS på Åland.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!