Studiestöd för extra studier

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Magisterstuderande

Studiestöd för extra studier

Oläst inlägg av Magisterstuderande » 04 sep 2019, 21:59

Hej.

Stödmånaderna för högre högskoleexamen är till min förståelse 23 st. Jag undrar nu ifall jag kan få studiestöd för studiepoäng som övergår gränsen för min magisterexamen på 120 studiepoäng. Alltså, om jag väljer att läsa extra kurser så att jag uppnår totalt 140studiepoäng, kan jag då få stöd för de överstigande 20 poängen som då skulle vara 4 stödmånader? Förutsatt att jag uppfyller kraven på 5 studiepoäng per stödmånad och totalt 20 studiepoäng för läsåret.

Tack.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för extra studier

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 sep 2019, 14:56

Hej Magisterstuderande!

Tack för din fråga.

Den maximala stödtiden beror på examens omfattning och när du närvaroanmält dig första gången vid en högskola. Du kan alltså få studiestöd högst för så många månader som din examen omfattar. Att du väljer att läsa extra kurser berättigar inte automatiskt till flera stödmånader.

Om du vill kontrollera hur många stödmånader du har till ditt förfogande för din högre högskoleexamen är du välkommen att kontakta FPA:s telefonservice, så kan vi se närmare på just din situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!