Studiestöd och bostadsbidrag för ny högskoleexamen utomlands

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
man_som_undrar

Studiestöd och bostadsbidrag för ny högskoleexamen utomlands

Oläst inlägg av man_som_undrar » 11 sep 2019, 14:23

Hej. Jag har avlagt en lägre yrkeshögskoleexamen (B.Sc., 240 sp) år 2009. Jag lyfte studiestöd största delen av mina studier. Nu planerar jag att börja universitetsstudier (360 sp) utomlands inom en annan bransch. Har jag rätt till studiestöd och/eller bostadsbidrag utomlands? I så fall hur mycket? Kan jag se hur många stödmånader jag har kvar?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och bostadsbidrag för ny högskoleexamen utomlands

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 11 sep 2019, 15:08

Hej man_som_undrar!

Tack för din fråga.

Det är möjligt att få studiestöd för ytterligare högskolestudier även om du tidigare avlagt en högskolexamen. Hur många månader du kan få studiestöd för dina nya studier beror förutom på studiernas omfattning också på hur många stödmånader du använt för dina tidigare studier. Studiestöd för studier utomlands består av studiepenning, bostadstillägg och statsgaranti för studielån.

Du kan läsa mera om studiestöd för ytterligare högskolestudier här: www.fpa.fi/ytterligare-hogskolestudier

I e-tjänsten (Studiestöd>>Stödmånader>>Stödtid) kan du själv kontrollera hur många stödmånader du använt till dina tidigare högskolestudier.

Ansökan om studiestöd gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med ansökningsblankett OT 3r

Du är också välkommen att ringa FPA:s telefonservice så kan vi kontrollera hur många studiestödsmånader du har möjlighet att få för dina nya studier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!