Rätt till studiestöd och bostadsbidrag?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Studerande i Vasa

Rätt till studiestöd och bostadsbidrag?

Oläst inlägg av Studerande i Vasa » 25 sep 2019, 21:46

Hej!

Jag har börjat studera till högre yrkeshögskoleexamen. Har jobbat från januari-september men kommer nu i 6 månaders tid studera på heltid och inte jobba. Har jag rätt att få studiestöd för dessa 6 månader eller inverkar det som jag har jobbat från jan-sep på studiestödet? Hur är det med allmänna bostadsbidraget. Bor i hyreslägenhet med min man som också studerar. Har vi rätt till bostadsbidrag under de kommande 6 månaderna när vi båda är heltidsstuderande?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Rätt till studiestöd och bostadsbidrag?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 26 sep 2019, 10:58

Hej Studerande i Vasa!

Tack för din fråga.

Utan närmare uppgift om dina eventuella tidigare studier vet jag inte om du beaktas som hela årets studerande eller inte. Därför kan jag inte på rak arm svara på hur dina inkomster från början av året skall beaktas i inkomstkontrollen gällande studiestödet.

Årsinkomstgränsen i studiestödet är beroende på hur många månader under kalenderåret du lyfte studiestöd. Du hittar tabellen med årsinkomstgränserna här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster.

Ifall du är hela årets studerande beaktas hela årets inkomster vid inkomstkontrollen. Om du inte är hela årets studerande och årsinkomstgränsen överskrids kan du ändå vara berättigad att få studiestöd förutsatt att dina inkomster under studietiden håller sig inom formeln

- 667 euro x antalet stödmånader under studietiden + 1 990 euro x antalet studiemånader utan studiestöd (+ 222 euro)

Mera information om hur inkomsterna beaktas när du inte är hela årets studerande hittar du här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras

När det sedan kommer till det allmänna bostadsbidraget är det mycket möjligt att ni kan få allmänt bostadsbidrag, beroende på boendekostnaderna och inkomsterna. I bostadsbidraget uppskattar man inkomsterna för 12 månader framåt från det att bostadsbidraget beviljas eller senast justerats.

Med räknaren kan du själv göra en uppskattningsberäkning på det allmänna bostadsbidraget.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!