Folkbokföring i annat land och studielånskompensation

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Emiil

Folkbokföring i annat land och studielånskompensation

Oläst inlägg av Emiil » 24 okt 2019, 10:17

Hej!
Kan jag folkbokföra mig i Sverige och avsluta mina studier i Finland på distans och fortfarande ha rätt till studielånskompensation? Jag kommer nämligen att utföra min praktik i Sverige och har kanske möjlighet till jobb efter det och jag kommer inte att hinna bli klar med min magisteravhandling innan praktiken är över. Efter att min praktikperiod är avklarad kommer jag endast behöva skriva klart min avhandling för att bli klar så jag kommer inte att behöva vara på plats under tiden jag skriver. Jag kommer att bli klar inom utsatt tid för att få studielånskompensationen.
Sammanfattningsvis: kan jag få studielånskompensation för heltidsstudier i Finland även om jag under slutskedet av mina studier är folkbokförd i Sverige?

Vänligen, Emil

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Folkbokföring i annat land och studielånskompensation

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 25 okt 2019, 14:59

Hej Emil!

Tack för din fråga.

Att du under slutskedet av dina studier är folkbokförd i Sverige är inget hinder för beviljande av studielånskompensation, förutsatt att de allmänna villkoren för studielånskompensation uppfylls.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!