Folkhögskolestudier i två olika länder

Gymnasier, yrkesskolor, folkhögskolor och privata läroanstalter. Studiestöd och studielån. När kan man få studiestöd? När och på vilket sätt inverkar föräldrarnas inkomster?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Timjan

Folkhögskolestudier i två olika länder

Oläst inlägg av Timjan » 13 aug 2019, 13:11

Hej!

Jag har blivit antagen till en svensk ettårig folkhögskoleutbildning. Linjen är sådan att man bor och studerar i Sverige hela höstterminen, och i Spanien hela vårterminen (folkhögskolan har en avdelning på de Internationella Skolorna i Barcelona).

I Sverige bor man på internat och i Barcelona ska man fixa en egen hyresbostad åt sig.

Jag undrar alltså om det är möjligt att ansöka om andra stadiets studiestöd och bostadstillägg för hela året även om studierna tar plats i två olika länder? Eller ska jag göra två separata ansökningar fastän det handlar om en enda studiehelhet?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Folkhögskolestudier i två olika länder

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 13 aug 2019, 15:43

Hej Timjan!

Tack för din fråga!

Jag skulle rekommendera att du börjar med att skicka in en ansökan för hela studietiden.
Du kan ta tilläggsuppgifterna till hjälp för att få fram så mycket information som möjligt i din ansökan.

När du får beslutet kan du se om det är beviljat för hela året på en gång. Om inte, så bör du söka på nytt för vårterminen eller eventuellt bara skicka in "Meddelande om förändring" för att meddela att en del av studierna är utomlands.

Du kan alltid kontakta vår kundbetjäning på tel: 020 692 229 ifall du har mera frågor gällande din situation.

Lycka Till med studierna!

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!