Studiestöd eller Studiepenning?

Gymnasier, yrkesskolor, folkhögskolor och privata läroanstalter. Studiestöd och studielån. När kan man få studiestöd? När och på vilket sätt inverkar föräldrarnas inkomster?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Cecilia_Knuta

Studiestöd eller Studiepenning?

Oläst inlägg av Cecilia_Knuta » 09 nov 2019, 07:57

Hej,

Jag heter Cecilia, är 16 år och studerar mitt första år på andra stadiet. Jag fick nyligen ett tips av min även 16 åriga kompis att studiestöd är tillgängligt vid 16år.
Det här ledde till en argumentation om faktan var sann eller ej. Efter en stund av argumentation förlorade jag striden, då hen gav mig bevis på att hen får en viss summa varje månad(?).
Så nu undrar jag, är studiestöd och studiepenning olika saker? Vad är skillnaden? Var kan jag läsa om studiestöd, för jag har hittat er sida om studiepenning.

H. Cecilia

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd eller Studiepenning?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 12 nov 2019, 08:59

Hej Cecilia!

Tack för din fråga.

Studiestödet består av studiepenning, statsgaranti för studielån samt bostadstillägg. Alla dessa tre delar är alltså studiestöd.

Så länge du är under 17 år kan du ha möjlighet att få ett läromaterialstillägg om dina föräldrars sammanlagda inkomster är högst 41 100 euro om året. Du kan inte beviljas annan studiepenning eftersom barnbidrag betalas för dig.

Om du är under 17 år och bor hos din förälder/dina föräldrar kan du inte få lånegaranti.

Bostadstillägget gäller främst personer som studerar och bor på hyra utomlands.

Du hittar mera information om studiestödets alla delar här: här.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!