VANLIGA FRÅGOR: INGET STÖD VARKEN FRÅN FÖRÄLDRARNA ELLER FRÅ

Gymnasier, yrkesskolor, folkhögskolor och privata läroanstalter. Studiestöd och studielån. När kan man få studiestöd? När och på vilket sätt inverkar föräldrarnas inkomster?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

VANLIGA FRÅGOR: INGET STÖD VARKEN FRÅN FÖRÄLDRARNA ELLER FRÅ

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 feb 2016, 14:15

VANLIGA FRÅGOR: INGET STÖD VARKEN FRÅN FÖRÄLDRARNA ELLER FRÅN FPA

Jag är 16 år, studerar vid en yrkesskola och bor på hyra. Jag får inga pengar av mina föräldrar eftersom de är fattiga. Varför får jag inget stöd från FPA?

Det lönar sig alltid att kolla med beräkningsprogrammet för studiestöd som finns på vår webbplats om man har rätt till studiestöd.
Personer under 17 år kan inte få studiepenning eftersom det för dem betalas barnbidrag. Andra slag av studiestöd kan du ändå få. Den som bor på hyra kan få bostadstillägg och för bostadstillägget finns ingen åldersgräns. Föräldrarnas inkomster inverkar på bostadstilläggets belopp ända tills du fyller 18 år. Personer under 17 år som bor självständigt kan också få statsgaranti för studielån om föräldrarna har låga inkomster.
Du kan alltså göra en ansökan om studiestöd där du ansöker om bostadstillägg och studielån. Om du fyller 17 år inom de närmaste månaderna kan du på samma gång också ansöka om studiepenning. Om du fyller 17 år först senare kan du separat ansöka om studiepenning med ett meddelande om förändring 1–2 månader före din födelsedag.