Distansstudier

Gymnasier, yrkesskolor, folkhögskolor och privata läroanstalter. Studiestöd och studielån. När kan man få studiestöd? När och på vilket sätt inverkar föräldrarnas inkomster?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
irppa

Distansstudier

Oläst inlägg av irppa » 04 sep 2017, 11:40

Jag ska börja distansstudier denna veckan i en folkhögskola i Sverige. Jag är bosatt i Finland, men skolan är utomlands. Vilket land ska jag välja som studieland? Går det bara att söka studiestöd för höstterminen? Jag ska på våren fortsätta studera men det blir då en folkhögskola med internat i Finland så jag skulle då behöva göra en ny ansökan?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Distansstudier

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 04 sep 2017, 13:23

Hej irppa!

Tack för din fråga.

Du kan inte få studiestöd för studierna i folkhögskolan i Sverige om du studerar på distans. Studiestöd för studier vid en utländsk läroanstalt kan beviljas bara om studierna genomförs utomlands.

Du hittar mera information om studiestöd för studier utomlands här: www.fpa.fi/studiestod-utomlands

Du kan ansöka om studiestöd till våren då du påbörjar studierna i Finland.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
AmandaAhlstrom

Oläst inlägg av AmandaAhlstrom » 27 mar 2018, 14:46

Hej! Jag studerar i Stockholm och har en valfri termin nästa höst då jag tänkte plugga distanskurser som mina valfria kurser. Går det alltså då inte att få studiestöd för detta trots att det bara är en termin?

Mvh, Amanda

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 mar 2018, 12:04

Hej AmandaAhlstrom!

Tack för en bra fråga.

Du studerar vid en svensk läroanstalt för att avlägga examen. Om jag förstår din fråga rätt, så är distanskurserna som du skall plugga under den valfria terminen en del av dessa studier.

Då kan du också få studiestöd för distansstudierna, eftersom du endast gör en del av studierna som distansstudier. En termins distansstudier ändrar inte dina studier så, att det skulle betraktas som att du avlägger studierna i sin helhet på distans.

Jag önskar dig en fin fortsättning på våren.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!