Studiestöd för studerande på allmän kurs (Folkhögskola i Sverige)

Gymnasier, yrkesskolor, folkhögskolor och privata läroanstalter. Studiestöd och studielån. När kan man få studiestöd? När och på vilket sätt inverkar föräldrarnas inkomster?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
ivan11

Studiestöd för studerande på allmän kurs (Folkhögskola i Sverige)

Oläst inlägg av ivan11 » 22 jun 2019, 20:38

Hej!

Jag har blivit antagen till allmän kurs vid en folkhögskola i Sverige för ett-årig program för att förnya gamla kunskaper i själva verket. Det är CSN-berättigade heltidsstudier på dagtid. Dessutom har jag redan fått en plats på skolans internat. Med hänsyn till det här verkar mina kommande studier motsvara studier på andra stadiet i Finland fast utomlands.

Men efter avslutad allmän kurs får man endast ett omdöme som ger behörighet att söka vidare till högskolan så kallas det också behörighetsgivande kurs på gymnasienivå.

Således fick jag tveka om jag har rätt att ansöka till studiestöd från FPA?

Jag har en högskoleexamen från tidigare men jag har aldrig sökt till FPA angående studiestöd. De senaste 4,5 år har jag arbetat samt befunnit sig i hemkommun i Finland.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för studerande på allmän kurs (Folkhögskola i Sverige)

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 26 jun 2019, 10:43

Hej ivan11!

Tack för din fråga.

Du kan beviljas studiestöd för dina folkhögskolestudier i Sverige om de motsvarar studier som berättigar till stöd i Finland.

Rätten till studiestöd kontrolleras på basen av ansökan. Lämna därför in ansökan via e-tjänsten, alternativt med blankett OT 3r.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
ivan11

Re: Studiestöd för studerande på allmän kurs (Folkhögskola i Sverige)

Oläst inlägg av ivan11 » 26 jun 2019, 12:22

Hej Elisabeth,

Tack för ditt svar. Det ska jag göra då.

Mvh