Vilka bilagor krävs för att få beviljat studiestöd för nästa termin?

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
mjyl

Vilka bilagor krävs för att få beviljat studiestöd för nästa termin?

Oläst inlägg av mjyl » 06 aug 2019, 22:11

Jag ska påbörja mitt tredje år på universitet i Sverige och undrar vilka bilagor som ska lämnas in för att få beviljat studiestöd? Jag är beviljad plats för höstens kurs, men det har varit strul med antagningssystemet och därför kan jag inte lämna in ett registreringsintyg. Jag har hört av mig till kursansvariga och de har understrukit att jag fortfarande har min plats och ska få fortsätta gå programmet, men att det antagligen har blivit någon fördröjning. Vad jag förstod på de kursansvariga så kan det vara svårt att lösa problemet förrän skolan börjar igen. Hur ska jag göra? Räcker resultatintyg från vårens kurs eller krävs det även registreringsintyg? Blir jag utan studiestöd tills jag får det åtgärdat?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Vilka bilagor krävs för att få beviljat studiestöd för nästa termin?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 08 aug 2019, 14:35

Hej mjyl!

Tack för din fråga!

Det som du behöver skicka in är:

- intyg över föregående läsårs studieprestationer
- närvarointyg

Du ska lämna in ett närvarointyg till FPA alltid vid läsårets början. Du kan lämna in det när skolan har börjat.
Intyget över studieprestationer ska skickas en gång i året under oktober–november.

Lycka Till med de fortsatta studierna!

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!