VANLIGA FRÅGOR: ÖVERLÅTELSEFÖRLUSTER

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

VANLIGA FRÅGOR: ÖVERLÅTELSEFÖRLUSTER

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 feb 2016, 14:17

Jag förstår inte varför FPA i inkomstkontrollen i samband med studiestödet inte drar av de förluster som orsakats av aktieförsäljning från överlåtelsevinsterna. Det studiestöd som betalats ut till mig krävs tillbaka på grund av ”inkomster” som jag inte ens har haft. Är det inte uppgifterna från beskattningen som används vid inkomstkontrollen? Skattemyndigheten drar av förlusterna från vinster.

Vid inkomstkontrollen av den studerandes egna inkomster används uppgifter som fås från Skatteförvaltningen. Överlåtelseförluster eller andra avdrag som används i beskattningen beaktas inte vid inkomstkontrollen eftersom den studerandes inkomster enligt lagen om studiestöd beaktas som skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster, dvs. som bruttoinkomst. All aktieförsäljning som går med vinst ökar alltså den studerandes årsinkomst, medan försäljning av aktier som leder till förlust inte räknas alls.
Det är inte FPA som bestämmer vilket inkomstslag som används vid inkomstkontrollen. Inkomstkontrollen kunde likaväl göras enligt den beskattningsbara inkomsten, precis som beskattningen. Lagstiftarna bestämmer och enligt dem är det lättare för de studerande att uppskatta sina årliga inkomster som bruttobelopp.