Återbetalning av studiestöd

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Lottie

Återbetalning av studiestöd

Oläst inlägg av Lottie » 03 jul 2017, 23:41

Jag lyfte studiestöd januari-april 2017 men började jobba heltid redan i slutet av mars. Jag kommer säkerligen att förtjäna mer än 18 400 euro under detta år, och tjänade ju mer än 660 euro i april. Lönar det sig för mig att redan nu betala tillbaka studiestödet för aprilmånad eller skall jag vänta tills jag får ett brev från fpa om återkrav?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Återbetalning av studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 04 jul 2017, 10:32

Hej Lottie,

Tack för din fråga.

Du frågar om det lönar sig för dig att returnera en studiestödsmånad redan nu eller invänta brev om återkrav. Detta är beroende på ifall du utexaminerades i april, eller ifall studierna fortsätter.

Om dina studier fortsätter till hösten, och du sålunda är studerande under hela året, lönar det sig för dig att frivilligt återbetala stödmånad/er. Studiestödsmånader lyfta år 2017 kan återbetalas frivilligt fram till 31.5.2018. Du återbetalar studiestödet till dess nettobelopp, dvs. samma summa du fick.

Ifall inkomstgränsen överskrids och FPA återkräver studiestödsmånader, återkrävs däremot studiestödet med 7,5% höjning. Läs mera om att betala tillbaka studiestöd här: www.fpa.fi/studiestod-annullera-och-betala-tillbaka-studiestod.

Om du fått din examen i april kan du genom att redovisa för dina inkomster efter studietiden undvika återkrav, även om årsinkomstgränsen överskridits. Ifall du utexaminerades, är det avgörande att dina inkomster under januari-april sammanlagt inte var högre än 4x660 euro, dvs. 2640 euro. Däremot är det inte avgörande ifall du förtjänat mera än 660 euro i april, ifall inkomsterna under januari-mars är så pass låga att du håller dig inom gränsen.

I sådana fall när man antingen inlett eller avslutat studierna under året, kan man dra av inkomster som överskrider 1970 euro per stödfri månad. Det är viktigt att du sparar dina lönespecifikationer så att du vid behov kan redogöra för dina inkomster efter studietiden. FPA får uppgift om inkomsterna från skatteverket som en klumpsumma för hela året och vet inte hur stor del av inkomsterna du haft under studietiden och hur stor del efter examen. Om du vid inkomstkontrollen får ett beslutsförslag om återkrav skall du lämna in en begäran om ny handläggning och göra en utredning över dina inkomster efter examen. Om dina inkomster under studietiden inte är för höga behöver du inte betala tillbaka något studiestöd även om totala årsinkomstgränsen överskrids.

Mera information om hur inkomsterna beaktas det år du utexamineras hittar du här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras.

Jag hoppas detta besvarade din fråga. Du är naturligtvis välkommen att kontakta FPA:s telefonservice för studerande på telefonnummer 020 692 229 ifall du har flera frågor.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!