Inkomstgräns efter examen och inledande av nya studier

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
xChiaki

Inkomstgräns efter examen och inledande av nya studier

Oläst inlägg av xChiaki » 06 jul 2017, 13:14

Hej! Jag har nu i vår blivit klar från min utbildning. Jag har lyft studiestöd (för andra stadiets utbildning) fram till och med maj detta år. Till hösten börjar jag studera något annat (på Novia) och kommer alltså att vilja lyfta studiestöd från september.

Påverkas min inkomstgräns på något sätt av detta, att jag avslutat en utbildning och sedan påbörjar en annan, eller räknas det bara som att jag fått stöd 9 månader på ett år som vanligt?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Inkomstgräns efter examen och inledande av nya studier

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 06 jul 2017, 14:15

Hej xChiaki

Tack för din fråga.

Om du blir klar med en utbildning och under samma kalenderår inleder helt andra studier, anses månaderna mellan de olika utbildningarna inte höra till studietiden vid inkomstkontrollen. Det innebär, att inkomster du haft under de månaderna kan minskas från årsinkomstgränsen till den del de överskrider 1970 euro/månad.

Lyfter du studiestöd från båda utbildningarna i totalt 9 månader enligt ditt exempel, har du en inkomstgräns på 11850 euro. Ifall den gränsen överskrids får du ett beslutsförslag om återkrav av studiestöd. Om inkomstgränsen överskridits på grund av de inkomster du haft under sommaren, kan du begära en ny behandling, och där utreda när du studerat och när du haft inkomsterna.

Mera information om inkomstgränserna finns här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

och om inkomstkontroll när du inleder studier eller utexaminerats hittar du här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras.

Jag hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
xChiaki

Oläst inlägg av xChiaki » 06 jul 2017, 15:02

Tack för svar!

Så låt oss säga följande:

Jag får studiestöd totalt 9 månader detta år och har då en inkomstgräns på 11850€ detta år.

Om jag under sommaren förtjänar mer än 1970€ en månad, låt oss säga t.ex. 2500€, så får jag dra bort 2500€ - 1970€ = 530€ från totala årsinkomsten. Således, om jag överskrider gränsen 11850€ med mindre än 530€ (i detta exempel) så hålls jag fortfarande under gränsen och slipper betala tillbaka stöd.

Förstår jag det rätt?

För vilken tid gäller detta, de månader jag inte fått studiestöd nu under sommaren mellan mina olika studier? Och är 1970€ ett medeltal per månad under denna period?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 07 jul 2017, 09:41

Hej xChiaki

Du har förstått det helt rätt. 1970 euro per månad får du i medeltal förtjäna under sk. stödfria månader. Om du till exempel utexaminerades 31.5 och påbörjar de nya studierna 1.9 räknas juni–augusti inte som studietid.

Under denna tid har du alltså fri inkomst, dvs. de inkomster som överskrider 5910 euro (3x1970 euro) under juni-augusti kan räknas bort vid inkomstkontroll. Det är viktigt att du sparar dina lönespecifikationer, så att du vid behov kan redovisa för att den övergående summan faktiskt förtjänats under de månader du inte varit studerande.

Vilka månader som hör till studietiden avgörs enligt följande:

Begynnelsemånaden för studierna syftar på den första månaden som FPA kan bevilja dig studiestöd för studierna i fråga. Det är alltså inte alltid den månad när du börjar få studiestöd. Om du till exempel börjar studera 1.9 men beslutar att lyfta studiestöd först i november betraktar FPA dig vid inkomstkontrollen som studerande från och med september. Om studierna börjar vid en sådan tidpunkt att du kan få studiestöd först från början av följande månad betraktas inte begynnelsemånaden som studietid vid inkomstkontrollen.

Studietiden slutar den månad du sista gången är berättigad till studiestöd för studierna i fråga. Om examensdagen infaller så att du inte får studiestöd för den månad du utexamineras betraktas månaden i fråga inte som studietid.

Om dagen då du fullgör dina sista studier eller avlägger din examen är
• den 1–17 dagen i månaden räknas den föregående månaden som månaden
då du slutför dina studier
• den 18 dagen i månaden eller senare räknas den pågående månaden som
månaden då du slutför dina studier.

Lycka till med de nya studierna, och ifall du har flera frågor ska du inte tveka att ställa dem här eller att kontakta FPA:s telefonservice för studerande på telefonnummer 020 692 229.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd

Användarvisningsbild
julis

Oläst inlägg av julis » 17 okt 2017, 09:45

Hej! Jag har haft ett mellanår och påbörjat en utbildning på högskolenivå i September. Jag började få mitt studiestöd i Oktober. Under mitt mellanår har jag jobbat, och jobbar fortfarande vid sidan om. För tillfället har jag tjänat lite över 18 000 detta år, men när jag loggade in på mina e-tjänster så står det att min inkomstgräns för år 2017 är ca 21 000. Betyder detta att jag kan jobba och lyfta studiestöd resten av detta år utan att det påverkar mina stödmånader nästa år?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 17 okt 2017, 10:40

Hej Julis!

Tack för frågan!

Inkomskontrollen görs alltid per kalenderår. Eftersom du inlett dina studier i år räknas din inkomst för 2017 på ett annat sätt än för år 2018. Dina inkomster detta kalenderår påverkar inte dina studiestödsmånader nästa år.

Om du i år inlett högskolestudier för första gången så gäller följande för inkomstkontrollen år 2017:
  • Spara löneintygen för lön som betalats ut innan studierna inletts, i ditt fall januari-augusti, samt september
  • Om du fortsätter studera, lyfta studiestöd och arbeta i oktober-december får du ha inkomster på i genomsnitt 660€/månad (förutom studiestödet)
  • Brev om överskriden årsinkomstgräns sänds automatiskt. Så om du år 2019 får ett beslutsförslag om inkomskontrollen för 2017, sänd då in dessa löneintyg, uppge att du varit första årets studerande och begär att ärendet behandlas igen
Information som hur inkomster påverkar studiestödet hittar du underStudiestöd – Inkomster – Egna inkomster , klicka vidare på När du inleder dina studier eller utexamineras ifall du vill veta mera om hur inkomsterna påverkar det första eller sista kalenderåret man studerar.

Lycka till med studierna!

Vänliga hälsnigar.

Cecilia | FPA studiestöd

Användarvisningsbild
julis

Oläst inlägg av julis » 18 okt 2017, 22:18

Tack för svar! Men förstår fortfarande inte varför inkomstgränsen för detta år visar över 21 000 euro, när jag hittills har tjänat ca. 18.000? Det skulle ju betyda att jag bra kan tjäna över gränsen på 660 euro när vi har så få månader kvar av året?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 okt 2017, 12:23

Hej igen julis!

På basen av det du skriver så låter det som om du blivit beviljad studiestöd två månader detta år, då är din inkomstgräns för inkomstkontrollen 21 020 €/ år.

Är det så, och du önskar få studiestöd för fyra månader (oktober-december), kan du ansöka om tilläggsstöd på FPA:s e-tjänst. För fyra stödmånader är inkomstgränsen 18 400, vilket i ditt fall skulle leda till att du år 2019 rekommenderas redogöra för de inkomster du haft utanför studietiden.

Om du tycker att situationen är oklar eller misstänker att det i uppgifterna förekommer något fel, så kan du gärna kontakta vår kundbetjäning så tittar vi tillsammans på dina beslut och din situation. Du kan exempelvis ringa till vår kundbetjäning kl 8-17, eller boka tid, så ringer vi upp dig.

Med vänlig hälsning

Cecilia | FPA studiestöd