jobb+studier

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Danizz

jobb+studier

Oläst inlägg av Danizz » 25 sep 2017, 20:20

Hej!
Jag studerar nu sista hösten på min utbildning som pågått sedan hösten 2015. Utexaminering sker nu någon gång under hösten och jag får alltså ännu studiestöd. Men jag har dessutom börjat jobba heltid nu under hösten samtidigt som jag studerar heltid. Jag undrar nu om jag överhuvudtaget är berättigat till studiestöd? Borde jag annullera det? Hur mycket får jag egentligen tjäna? Det står jätte otydligt på er hemsida. Vad är ett kalenderår?? Betyder det september framåt? Räknas nu det som om jag lyfter 4 månader (september till december?) eller 9 månader (januari-maj, september-december)?Jag har annullerat bostadsbidraget, eftersom mina inkomster samt studiestödet överskrider beloppet för att jag ska få bostadsbidrag. (är dessutom ensamstående förälder till ett barn), men skulle jag inte få studiestödet så är jag igen berättigat till bostadsbidrag. Känner mig lite lost i denna djungel.. Hjälp?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: jobb+studier

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 26 sep 2017, 10:05

Hej Danizz!

Tack för din fråga.

Ett kalenderår är alltid 1.1 – 31.12.

Hur många månader under kalenderåret du kan lyfta studiestöd beror på hur mycket inkomster du har under kalenderåret.

Om du under 2017 får 9 månader studiestöd är din årsinkomstgräns 11850 euro. Om dina inkomster under året är högre måste du återbetala eller annullera studiestödsmånader för att höja årsinkomstgränsen.

Du kan, om det behövs, återbetala studiestöd för 2017 som s.k. frivillig återbetalning för att höja din årsinkomstgräns t.o.m. slutet av maj 2018.

Du berättar att du får din examen någon gång under hösten. Om du inte är hela årets studerande beaktas inkomsterna på lite annat sätt. Av inkomster som du har efter den månad studierna avslutades beaktas inte den del som överstiger 1970 euro i medeltal per månad. Om inkomsterna för hela kalenderåret överstiger årsinkomstgränsen måste du då se till att inkomsterna under studietiden håller sig inom formeln

- 660 euro x antalet stödmånader + 1970 euro x antalet månader utan studiestöd

Ring gärna FPA servicenummer för studerande 020 692 229, så kan vi tillsammans gå igenom hur många stödmånader du är berättigad till i förhållande till dina inkomster.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!