Årsinkomst

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Neea9

Årsinkomst

Oläst inlägg av Neea9 » 20 aug 2018, 15:30

Hej!
Inleder i år mina högskolestudier och avlagde i våras min studentexamen. Kommer min årsinkomst påverkas av studiestödet, de inkomster jag fick då jag studerade på andra stadiet? (hade 3stödmåander i våras).
Enligt kalylatorprogrammet överstigs min årsinkomstgräns om jag räknar med stödtiden från i våras men inte om endast stödtiden och studiepenningen för mina högskolestudier beaktas.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Årsinkomst

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 21 aug 2018, 10:34

Hej Neea9!

Tack för en bra fråga.

Årsinkomstgränsen påverkas både av hur många månader du lyfte studiestöd på vårterminen för gymnasiestudierna och hur många månader du lyfter studiestöd för dina högskolestudier under den kommande höstterminen.

Eftersom du avlagt studentexamen i våras och påbörjar helt nya studier nu till hösten beaktas dina inkomster ändå på lite annat sätt i inkomstkontrollen än om du varit hela årets studerande. Ifall din årsinkomstgräns överskrids måste du se till att dina inkomster under studietiden hålls inom formeln

667 euro x antalet stödmånader under studietiden + 1990 euro x antalet månader utan studiestöd

Inkomstgränsen får överskridas med högst 222 euro.

Du hittar mera information om hur inkomsterna beaktas det år man utexamineras eller inleder nya studier här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras

Om du tycker det verkar krångligt att själv räkna ut hur mycket inkomster du kan ha i förhållande till antalet stödmånader så är du välkommen att kontakta FPA:s telefonservice för studerande, så kan vi tillsammans närmare gå igenom hur dina inkomster påverkar antalet stödmånader du kan lyfta.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!