Studiestöd finsk medborgare i sverige

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Lojtta

Studiestöd finsk medborgare i sverige

Oläst inlägg av Lojtta » 25 sep 2018, 08:57

Hej, jag är finsk medborgare men har bott i Sverige hela mitt liv, har förstått att jag därför inte får studiestöd från Finland. Men om jag senare i min utbildning gör ett utbytes år till Finland, kan jag få få studiestöd? Studerar alltså på svenskt universitet och har bara finsk medborgarskap och inget svenskt medborgarskap.

Hälsningar Lotta

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd finsk medborgare i sverige

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 25 sep 2018, 10:44

Hej Lojtta!

Tack för din fråga.

Det är riktigt att du inte kan få studiestöd från Finland för dina studier i Sverige då du alltid varit bosatt i Sverige.

Som finsk medborgare kan du få studiestöd från Finland om du studerar i Finland och de allmänna villkoren för studiestöd uppfylls. Ett annat villkor är att du inte får studiestöd från Sverige för dina studier i Finland.

Ifall du inte får studiestöd från Sverige under utbytesåret, kan du alltså lämna in en ansökan om studiestöd till FPA.

Du hittar mera information om de allmänna villkoren för studiestöd här: www.fpa.fi/studiestod-for-vem

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!