Extrajobb och studiestöd

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Jonathan

Extrajobb och studiestöd

Oläst inlägg av Jonathan » 26 sep 2018, 16:10

Hej, hur mycket får jag tjäna per månad vid sidan om studierna utan att förlora mitt stöd? Om jag skulle överskrida gränsen under en månad, blir jag då skyldig att betala tillbaka stödet för alla 9 månader?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Extrajobb och studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 27 sep 2018, 14:58

Hej Jonathan!

Tack för din fråga.

När du lyfter studiestöd har du en årsinkomstgräns, som är beroende av hur många månader under kalenderåret du lyfter studiestöd. Årsinkomstgränsen beräknas så att du för varje stödmånad kan ha en inkomst på 667 euro och per månad utan studiestöd 1990 euro.

Om du t.ex. lyfter studiestöd för 9 månader under 2018 är din årsinkomstgräns (9 x 667) + (3 x 1990) = 11973 euro.

Det spelar dock ingen roll vilken månad eller när under året du har inkomsten, bara den sammanlagda inkomsten inte överskrider årsinkomstgränsen.

Ifall du har beviljats studiestöd för 9 månader, men märker att dina sammanlagda inkomster kommer att överskrida årsinkomstgränsen, kan du vid behov annullera någon stödmånad eller betala tillbaka en redan utbetald stödmånad som frivillig återbetalning för att höja din årsinkomstgräns.

Du hittar tabellen med årsinkomstgränserna beroende på antalet stödmånader här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster.

Fast dina inkomster skulle överskrida 667 euro någon månad med studiestöd, betyder det alltså inte att du måste betala tillbaka studiestöd, så länge årsinkomstgränsen inte överskrids.

Jag hoppas att mitt svar gör det lite lättare att förstå hur inkomsterna beaktas i studiestödet och önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!