Opintotuki, palkka ja työharjoittelut

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Bekymrad

Opintotuki, palkka ja työharjoittelut

Oläst inlägg av Bekymrad » 12 dec 2018, 07:37

Hei,

Aikuiskoulutuksen työharjoittelut kestää 6 kuukautta. Uuden lain mukaan työharjoittelusta ei voi saada palkkaa, vaan sitten pitäisi olla oppisopimuksella. Ja monilla alalla yritykset eivät palkkaa oppisopimuksella, esim. meidän viestintäalalla.
Tämä tarkoittaa että meidän pitäisi pärjätä 6 kuukautta töissä vain opintotuella, samalla maksaa vuokrat, ruuat, laskut ja moni meistä pitää elättää pari lastakin.

Eli jostain sitä taskurahaa olisi pakko saada.. kuinka paljon saa ansaita kuukaudessa ilman että tämä häiritsee opintotukea (minä en saa aikuiskoulutustukea, vaan normaalin kelan opintotukea+asuntotukea).
Ja onko tämä pakko olla toisesta työpaikasta, vai voiko esim solmia erillisen työsopimuksen työharjoittelusopimuksen rinnalle ilman että Kela katsoo tätä pahana? Minun harjoittelupaikkani haluaisi maksaa minulla 350€ korvauksen kuukaudessa, mutta en tiedä jos minulla on oikeus ottaa nämä rahat vastaan.

Terveisin,

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Opintotuki, palkka ja työharjoittelut

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 17 dec 2018, 10:12

Hei Bekymrad!

Siirsin kysymyksesi opintotuen suomenkieliselle keskustelupalstalle, Kysy opiskelijoiden etuuksista >> Opintotuki ja tulot. Kysymykseen pääset suoraan täältä.

Ystävällisin terveisin

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!