Tidpunkt för inkomst

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
MarkusN

Tidpunkt för inkomst

Oläst inlägg av MarkusN » 03 feb 2019, 21:27

Hej

Jag började studera i september 2018 och augustilönen blev utbetalt i september. Anses det att jag har förtjänat för mycket i september och måste betala tillbaka studiestöd och bostadsbidrag för den månaden?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Tidpunkt för inkomst

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 04 feb 2019, 10:59

Hej MarkusN!

Tack för din fråga.

Lönen som utbetalats i september 2018 beaktas som inkomst för september månad i studiestödet.

Det betyder dock inte att du måste återbetala studiestöd om inte årsinkomstgränsen eller inkomstgränsen under studietiden (då du inte är hela årets studerande) överskrids.

Årsinkomstgränsen är beroende på hur många månader du lyfter studiestöd under kalenderåret. Tabell över årsinkomstgränserna hittar du här: www.fpa.fi/w/studiestod-egna-inkomster.

Ifall årsinkomstgränsen överskrids måste du se till att inkomstgränsen under studietiden inte överskrids. Du hittar närmare information om hur inkomsterna beaktas om du inte är hela årets studerande här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras

I det allmänna bostadsbidraget beaktas inkomsterna på annat sätt. Där uppskattas inkomsterna för ett år framåt från det att stödet beviljats eller senast justerats. En mellanjustering p.g.a. ändrade inkomster skall göras om inkomsterna ökar med minst 400 euro/månad jämfört med inkomsterna i det senaste beslutet. Att du en enstaka månad fått mera inkomst förorsakar inte automatiskt att stödet måste granskas.

Jag skulle vilja råda dig att ta kontakt med FPA:s telefonbetjäning, så kan vi tillsammans kontrollera ifall du behöver återbetala något studiestöd eller ifall ditt bostadsbidrag påverkas.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!