Livförsäkring + studiestöd?

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Funderar

Livförsäkring + studiestöd?

Oläst inlägg av Funderar » 05 feb 2019, 17:18

Hej!
Min förälder dog för en tid sedan och jag har fått en livförsäkringsersättning på 7100€. Jag är högskolestuderande och får studiepenning men inte bostadsbidrag. Jag har förstått att man bör betala arvsskatt på försäkringsersättningar, så i och med detta är det ju en skattepliktig inkomst. Dock är ju summan under 20 000, vilket betyder att jag inte behöver betala arvsskatt. Kommer denna livförsäkringsersättning att påverka mitt studiestöd på något sätt?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Livförsäkring + studiestöd?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 06 feb 2019, 10:22

Hej funderar!

Tack för din fråga.

Det är riktigt att studiestödet påverkas av dina skattepliktiga inkomster. Med skattepliktiga inkomster avses när det gäller studiestödet skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster enligt inkomstskattelagen.

Arv och donationer, som (i regel) omfattas av arvs- och gåvobeskattningen, är inte inkomst som beaktas i samband med studiestödet.

Avkastningen av försäkringsplaceringar är däremot alltid skattepliktig inkomst för mottagaren. Även kapitalet i en försäkringsplacering är skattepliktig inkomst för förmånstagaren, om försäkringen betalats av någon annan än förmånstagaren själv eller en nära anhörig eller om den betalas under mer än 2 år.

Jag råder dig att kontakta skatteverket för att höra enligt vilken lag din ersättning beskattas.

Du är också välkommen att kontakta FPA:s kundservice så kan vi kontrollera saken närmare.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!