Tid för inkomst och stöd

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Fragaren

Tid för inkomst och stöd

Oläst inlägg av Fragaren » 18 feb 2019, 19:39

Hej!

Har under januari-september 2018 arbetat, men återupptog mina studier i oktober 2018. Detta innebär att jag endast lyft studiestöd och bostadsstöd för 3 månader under 2018, d.v.s. när jag har studerat. Min fråga lyder om inkomsterna jag förtjänade före jag återupptog studierna påverkar inkomstkontrollgränsen?

Om vi exempelvis säger att jag tjänat 23 000 € före jag började studera, betyder det då också att jag måste betala tillbaka allt stöd jag fått trots att inkomsterna under stödtiden inte överstigit gränsen/månad oktober-december?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Tid för inkomst och stöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 19 feb 2019, 14:54

Hej Fagaren!

Tack för din fråga.

Eftersom du skriver att du återupptog dina studier i oktober 2018 förstår jag din fråga så, att du påbörjat dessa studier redan före 2018, men inte avlagt examen. Då anses du som hela årets studerande och hela årets inkomster påverkar antalet stödmånader du kan använda.

Om du lyft studiestöd 3 månader under 2018 är din årsinkomstgräns 19911 euro.

Ta gärna kontakt med FPA:s telefonservice så kan vi gemensamt kontrollera ifall du behöver återbetala studiestöd. Frivillig återbetalning av studiestöd från 2018 kan göras före utgången av maj 2019.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA Studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!