Utbetalning av gammal lön

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Arbetsmoral

Utbetalning av gammal lön

Oläst inlägg av Arbetsmoral » 20 feb 2019, 13:15

Hej,

min arbetsgivare har varit efter med lönen förra året. Det är ett nytt litet företag och jag har fortsatt att arbeta utan lön, eftersom att jag har tyckt så pass mycket om mitt arbete. Nu går det lite bättre, så jag får ut min lön retroaktivt. Är det alls möjligt, eller förstör det totalt mina stöd? Han kan göra lönespecifikationen för tiden december 2018, men inte tidigare än det. Om jag då plötsligt har 3000€ lön för december 2018 på grund av detta, behöver jag meddela någonting speciellt? Min arbetsgivare skriver som kommentar på lönespecifikationen vilken tid det verkligen gäller.

Jag lyfter studiestöd och bostadsstöd. Bostadsstödet har bestämts på basis av inkomsterna jag hade just i december 2018... Så nu när jag redan fått beslutet om mitt bostadsstöd, så är det ca. 100€ i månaden mindre än det borde vara enligt räknaren och mina verkliga inkomster.

Min huvudsakliga fråga är alltså, är det alls möjligt att lyfta lön retroaktivt utan att stöden blir rubbade?

Tacksam för svar!

Mvh,
Arbetsmoral

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Utbetalning av gammal lön

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 feb 2019, 15:02

Hej Arbetsmoral!

Tack för din fråga.

När det gäller studiestödet, så beaktar FPA inkomsterna för det år och till det belopp som Skatteförvaltningen meddelar dem till FPA. Kolla därför med din arbetsgivare för vilket år den retroaktiva lönen anmälts till skatteverket, så att du vet vilket års studiestöd som påverkas av den retroaktiva betalningen.

När det gäller ditt bostadsbidrag skulle jag råda dig att kontakta FPA:s telefonservice, så vi kan se hur bostadsbidraget i ditt tidigare beslut beräknats och ifall det borde mellanjusteras.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!