Utexaminering

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Anonym22

Utexaminering

Oläst inlägg av Anonym22 » 13 mar 2019, 14:44

Hej!

Jag blir färdig i maj och får mitt betyg slutet av maj/ början av juni. Jag lyfter studiestöd januari-maj. Får jag då tjäna 17 265 på de månaderna eftersom det jag tjänar efter utexaminering inte påverkar studiestödet. Eller hur ska jag tänka?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Utexaminering

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 mar 2019, 15:25

Hej Anonym22!

Tack för en bra fråga.

Det är inte alldeles enkelt att förstå hur inkomsterna beaktas då man inte är hela årets studerande, men jag ska försöka förklara.

Om du lyfter studiestöd 5 månader under 2019 är din årsinkomstgräns 17 265 euro. Om dina inkomster för hela kalenderåret inte överskrider denna årsinkomstgräns spelar det ingen roll när under året du haft inkomsten.

Däremot,
ifall inkomsterna överskrider årsinkomstgränsen måste du se till att dina inkomster under studietiden hålls inom formeln

- 667 euro x antalet stödmånader under studietiden + 1 990 euro x antalet studiemånader utan studiestöd under studietiden + 222 euro (inkomstgränsen får alltså överskridas med högst 222 euro)

I ditt fall, om du får din examen i slutet av maj eller början av juni, räknas du som studerande under tiden januari – maj. Om du då lyfter studiestöd för alla 5 månaderna får din inkomst under tiden januari – maj vara högst 5 x 667 = 3 335 euro (+222 euro).

Ifall du skulle lyfta studiestöd bara för 4 månader under tiden januari – maj skulle dina inkomster för samma tid få vara (4 x 667) + 1990 = 4 658 euro (+222 euro).

Summa summarum: Om hela årets inkomst inte överskrider årsinkomstgränsen spelar det ingen roll när under året du haft inkomsten. Om årsinkomstgränsen däremot överskrids, måste du se till att inkomsterna under studietiden hålls inom ovannämnda formel.

Du hittar mera information om hur inkomsterna beaktas det år du utexamineras här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras.

Ifall du ännu tycker det verkar krångligt att räkna ut inkomstgränserna i förhållande till antalet stödmånader, är du naturligtvis välkommen att ringa FPA:s telefonservice.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Anonym22

Oläst inlägg av Anonym22 » 17 mar 2019, 21:18

Hej!

Tack för svar, då vet jag! Jag undrar också hur det är om jag jobbar något i maj men den lönen blir utbetald i juni, räknas den inte med i det jag tjänar under studiemånader då?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 18 mar 2019, 10:43

Hej igen Anonym22!

Endast den lön som utbetalas under tiden januari – maj beaktas. Om den lön du införtjänat under maj månad utbetalas först i juni beaktas den som inkomst för juni, alltså som inkomst efter studietiden.

Spara alla dina lönespecifikationer så att du vid behov kan redogöra för dina inkomster efter studietiden. Detta kan bli aktuellt vid inkomstkontrollen ifall din årsinkomstgräns överskrids.

Jag önskar dig en trevlig kommande vår.

Användarvisningsbild
Anonym22

Oläst inlägg av Anonym22 » 02 apr 2019, 21:55

Hej igen!

Om jag då i maj märker att jag tjänat för mycket och betalar tillbaka en månads studiestöd. Kan jag räkna att jag får tjäna 1990€ en månad istället för 667€?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 03 apr 2019, 10:33

Hej igen Anonym22!

Ja, du har förstått alldeles riktigt.

Om du får din examen i slutet av maj/början av juni räknas du som studerande under tiden januari – maj.

Om du lyfter studiestöd alla 5 månaderna är din inkomstgräns under tiden januari – maj:

5 stödmånader x 667 euro = 3 335 euro (+222 euro).

Om du i maj märker att din inkomst överskrider denna gräns kan du återbetala en stödmånad och då blir din inkomstgräns för tiden januari – maj istället:

(4 stödmånader x 667 euro) + (1 månad utan stöd x 1990 euro) = 4 658 euro (+222 euro)

Frivillig återbetalning av studiestöd för att höja inkomstgränsen 2019 måste göras före utgången av maj 2020.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.