Hyresinkomster påverkar studiestöd och möjligt bostadsstöd?

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
benkkub

Hyresinkomster påverkar studiestöd och möjligt bostadsstöd?

Oläst inlägg av benkkub » 13 apr 2020, 23:10

Hej, jag är ännu inte i denna situation men undrar hur detta skulle fungera.
Jag är studerande och får för tillfället både bostads- och studiestöd. Jag funderar på att köpa en lägenhet men pga min ekonomi för tillfället kan jag inte det.
Om jag ändå gjorde det kunde jag hyra ut min lägenhet, fortsätta att bo i min ursprungliga lägenhet jag får bostadsstöd för och fortfarande få bostadsstöd när jag nu är ägare av en annan lägenhet? Skulle då denna hyresinkomst påverka stöden på något sätt eller ägandet i sig själv?
Om ni kunde svara på dessa frågor skulle jag vara glad.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Hyresinkomster påverkar studiestöd och möjligt bostadsstöd?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 apr 2020, 10:57

Hej benkkub!

Tack för en intressant fråga.

Hyresinkomst är en beskattningsbar inkomst och kan påverka både bostadsbidraget och studiestödet. Själva ägandet av bostaden påverkar dock inte stöden.

Du kan fortsättningsvis ansöka om bostadsbidrag för den hyresbostad du bor i, även om du äger en annan bostad som du hyr ut, men hyresinkomsten beaktas som inkomst vid beräkningen av ditt bostadsbidrag.

När det gäller studiestödet har du en årsinkomstgräns, som är beroende av hur många månader under kalenderåret du lyfter studiestöd. Hyresinkomst är en sådan inkomst som beaktas som inkomst i studiestödet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!