VANLIGA FRÅGOR: HEMRESOR PÅ VECKOSLUT

Stöd till studerande vid gymnasier och yrkesläroanstalter för de dagliga skolresorna. Hur ansöker man om skolresestöd och hur betalas det ut? Vad händer om man flyttar (till en annan adress)? Betalas stödet ut när man genomför sin praktik?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

VANLIGA FRÅGOR: HEMRESOR PÅ VECKOSLUT

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 feb 2016, 14:19

Det är förbjudet att bo i läroanstaltens internat under helgerna. Jag är alltså tvungen att resa hem varje veckoslut och det kostar mig nästan 200 euro per månad. Varför har jag inte rätt till skolresestöd?

Enligt lagen beviljas stöd för skolresor endast för dagliga skolresor. Den studerande måste alltså ha en skolresa som berättigar till skolresestöd minst fyra dagar i veckan (minst sju enkelresor per vecka under minst 18 dagar).
För veckoslutsresor kan studerande få studeranderabatter hos bussbolagen och VR.
Ett alternativ är att du hyr en bostad på din studieort. Även om en studerande har möjlighet att bo gratis på läroanstaltens internat kan den studerande beviljas bostadstillägg för vilken hyresbostad som helst, om det inte är tillåtet att bo på internatet under veckoslut eller under lov under studietiden.