Resestöd i efterskott

Stöd till studerande vid gymnasier och yrkesläroanstalter för de dagliga skolresorna. Hur ansöker man om skolresestöd och hur betalas det ut? Vad händer om man flyttar (till en annan adress)? Betalas stödet ut när man genomför sin praktik?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Studerande1998

Resestöd i efterskott

Oläst inlägg av Studerande1998 » 08 dec 2017, 08:10

Hej! Mitt första år på gymnasiet blev jag nekad ersättning för att ta mig själva till skolan, alla kriterier fylldes men skolan vägrade skriva under pappren, skolan var inte tillräkligt informerad om processen. Min fråga är ifall det är möjligt att efteråt få stödet? Det är till mig en mycket betydlig summa med tanke på att jag använde hela min sommararbetslön till att ta mig till skolan själva då det inte finns en allmän form av transportmedel som far enligt skoltiderna.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Resestöd i efterskott

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 08 dec 2017, 09:26

Hej Studerande1998!

Tack för din fråga.

Av din fråga förstår jag att du lämnat in en ansökan om skolresestöd, men fått ett nekande beslut från FPA p.g.a. att den del av ansökan som läroanstalten skall fylla i varit bristfällig eller läroanstaltens intyg saknats. Du borde i så fall ha tagit kontakt när du fick beslutet eller lämnat in besvär inom besvärstiden.

Skolresestödet kan normalt beviljas tidigast från början av månaden före ansökan inlämnats.

Jag råder dig i alla fall att kontakta FPA:s telefonservice, så att vi kan se närmare på vad som hänt i ditt fall.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!