Resestöd för tåg

Stöd till studerande vid gymnasier och yrkesläroanstalter för de dagliga skolresorna. Hur ansöker man om skolresestöd och hur betalas det ut? Vad händer om man flyttar (till en annan adress)? Betalas stödet ut när man genomför sin praktik?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
SandraIsaksson

Resestöd för tåg

Oläst inlägg av SandraIsaksson » 27 jun 2018, 15:32

Hej! Jag är 16 år och vill väldigt gärna studera i Åbo men problemet är att det kostar runt 300€ i månaden för tåget... Kan jag få resestöd för det då? Isåfall hur mycket? Kommer även behöva köpa busskort osv. Skulle pendla Åbo-Bennäs och bus mellan internatet i Pargas-Åbo.

Användarvisningsbild
SandraIsaksson

Re: Resestöd för tåg

Oläst inlägg av SandraIsaksson » 27 jun 2018, 15:33

[quote="SandraIsaksson"]Hej! Jag är 16 år och vill väldigt gärna studera i Åbo men problemet är att det kostar runt 300€ i månaden för tåget... Kan jag få resestöd för det då? Isåfall hur mycket? Kommer även behöva köpa busskort osv. Skulle pendla Åbo-Bennäs och bus mellan internatet i Pargas-Åbo. Man måste hem varje helg eftersom internatet är stängt!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Resestöd för tåg

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 jun 2018, 10:42

Hej SandraIsaksson!

Tack för en bra fråga.

Skolresestöd kan beviljas för de dagliga skolresorna (minst 7 resor i en riktning per vecka). Du kan alltså inte få skolresestöd för tågresorna mellan hemmet och studieorten under helgerna. För de dagliga bussresorna kan du beviljas skolresestöd om villkoren för skolresestöd i övrigt uppfylls.

Du hittar mera information om de allmänna villkoren för skolresestöd här: www.fpa.fi/skolresestod

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!