Rätt till socialt skydd i Finland

Valvoja: FPA | studiestöd

Kirjoittaja Distansstuderande 07 Syys 2017, 17:39
Hej!
Jag kommer under hösten att studera på distans från Stockholm. Jag studerar på ett finskt universitet och får studiestöd från Finland. Om jag börjar arbeta i Sverige, kommer jag då att sluta omfattas av det finska socialskyddet och därmed förlora rätten till studiestöd? Isåfall, var går gränsen för detta?
Kirjoittaja FPA | studiestöd 08 Syys 2017, 08:23
Hej Distansstuderande!

Tack för en intressant fråga.

Om du arbetar i Sverige är det troligt att du skall omfattas av det Svenska socialskyddet under tiden du arbetar. Kontakta Försäkringskassan för att ta reda på hur mycket du måste jobba för att kunna bli införsäkrad i Sverige.

Du mister hur som helst inte rätten till studiestöd från Finland även om du skulle börja omfattas av det svenska socialskyddet på basen av arbete. Så länge du studerar vid en finsk högskola har du rätt till studiestöd från Finland. Om din utlandsvistelse inte beror på studierna får du studiestöd till samma belopp, som om du skulle bo i Finland.

Kom ihåg att också inkomsterna från utlandet beaktas i studiestödets inkomstkontroll. Hur många månader du kan lyfta studiestöd per år är alltså beroende av hur mycket inkomster du har under året.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa