Två hyresavtal för en person vid allmänt bostadsbidrag

Valvoja: FPA | studiestöd

Kirjoittaja heyevelina 11 Heinä 2018, 17:41
Hej!

Jag har under en tid bott tillsammans med min pojkvän, och vi har haft ett gemensamt hyresavtal.

Till hösten kommer jag att börja studera och då flytta till en annan stad. I den staden har jag skrivit på ett hyresavtal för en lägenhet som jag hyr ensam. Jag kommer även att adressändra dit.

Jag har för avsikt att stå kvar på det gemensamma hyresavtalet, då vi bägge kommer att fortsätta att nyttja den lägenheten, även om min huvudsakliga bostad då blir i den lägenhet jag hyr själv på studieorten.

Om jag står på två hyresavtal, är det då möjligt för mig att ansöka om allmänt bostadsbidrag för den lägenhet jag hyr själv på studieorten? Om inte - vad skulle i så fall krävas för att jag skulle kunna ansöka om bostadsbidrag för enbart mig själv?

Tack för svar!
Kirjoittaja FPA | studiestöd 12 Heinä 2018, 14:51
Hej heyevelina!

Tack för din fråga.

Det framgår inte av det du skriver om ni har bostadsbidrag för den gemensamma bostaden eller inte, men huvudregeln är att en person endast kan höra till ett hushåll som lyfter bostadsbidrag.

• Ifall ni inte har gemensamt bostadsbidrag för den andra lägenheten så är ditt namn på det hyresavtalet inget hinder för att få beviljat bostadsbidrag till din studielägenhet.
  • Ifall ni har gemensamt bostadsbidrag så bör du uppge på vilken adress du i praktiken bor. Ifall ditt hem är hos sambon så kan du inte få ett eget bostadsbidrag för studielägenheten, utan du beaktas som familjemedlem i den gemensamma bostaden.

FPA reder ut detta i samband med handläggningen av ansökan, här under Boende - Hushåll kan du läsa om vem som beaktas höra till samma hushåll i det allmänna bostadsbidraget.

Lycka till med kommande studier!

Cecilia | FPA Studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa