Justering av bostadsbidrag

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Svenskstuderande

Justering av bostadsbidrag

Oläst inlägg av Svenskstuderande » 11 feb 2019, 21:31

Hej!

När man justerar bostadsbidraget i e-tjänsten och fyller i uppgifter om inkomster, var ska man fylla i den genomsnittliga inkomsten ifall inkomsterna varierar? Hittade inget fält för genomsnittlig inkomst.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Justering av bostadsbidrag

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 12 feb 2019, 10:47

Hej Svenskstuderande!

Tack för din fråga.

Du kan redogöra för hur dina inkomster varierar och göra en uppskattning av din genomsnittliga inkomst i fältet för tilläggsuppgifter.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Svenskstuderande

Oläst inlägg av Svenskstuderande » 13 feb 2019, 18:37

Okej, tack för svar. Sedan en följdfråga. Det går inte att gå vidare i ansökan före jag har fyllt i något fält för inkomster. Ska jag skriva in min uppskattade genomsnittliga inkomst i fältet "lön" och ange tiden för ett år, och sedan skriva i fältet för tillägsuppgifter att det är min uppskattade genomsnittliga inkomst? Eller ska jag göra på annat sätt?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 feb 2019, 14:44

Hej igen Svenskstuderande!

Ja, du kan göra på så sätt.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Svenskstuderande

Oläst inlägg av Svenskstuderande » 13 maj 2019, 08:17

Hej igen.

När jag räknar ut den genomsnittliga inkomsten, som består av studiestöd nio månader och varierande löneinkomster tio månader, ska jag då räkna studiestöd plus lön minus förvärvsinkomstavdrag 300 euro gånger 10, och det dividerat med 12, eller ska jag bara räkna ihop studiestödet plus löneinkomster dividerat med 12?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 13 maj 2019, 15:02

Hej Svenskstuderande!

Tack för din fråga.

FPA har uppgift om för vilken tid du beviljats studiestöd, så i din uppskattning över inkomsten behöver du inte räkna med studiestödet.

Gör en uppskattning över din bruttolön per månad i genomsnitt. Vid uträkning av ditt bostadsbidrag görs sedan förvärvsinkomstavdraget från löneinkomsten på tjänstens vägnar.

Vänliga hälsningar