Studieavbrott

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Val

Studieavbrott

Oläst inlägg av Val » 13 aug 2019, 10:54

Hej,
jag är studerande men funderar på att kanske avbryta mina studier. Skulle jag då ha rätt till arbetslöshet eller skulle det bli en karenstid?
En annan möjlighet skulle vara för mig att "frysa" mina studier i ett år eller så. Nyligen fick jag reda på att vara gravid och eftersom jag studerar som sjuksköterska kunde jag förmodligen inte delta i någon praktisk utbildning på sjukhus.
Ska jag istället ansöka om moderledighet?
Tack så mycket för hjälpen

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studieavbrott

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 aug 2019, 15:29

Hej Val!

Tack för din fråga!

Det är i första hand TE-byrån som du skall kontakta ifall du vill reda ut rätten till arbetslöshetsförmån. Som heltidsstuderande så har man sällan rätt till arbetslöshetsförmåner, eftersom man då inte kan anses vara arbetssökande.

Ifall du väljer att avbryta dina studier så kan du säkert anmäla dig som arbetssökande vid TE-byrån, men om det är så att du saknar yrkesutbildning så kan du få arbetsmarknadsstöd först efter en väntetid på 5 månader.

Du skriver att du är gravid. Moderskapsledigheten börjar vanligtvis 30 dagar innan du har beräknad födelsetid.
Du kan dock välja att påbörja den tidigare, men högst 50 dagar innan beräknad födelsetid.

Du kan kontakta vår kundbetjäning ifall du behöver ytterligare råd i din situation.

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!