Avbrutet läroavtal

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Ninnut

Avbrutet läroavtal

Oläst inlägg av Ninnut » 02 okt 2019, 10:30

Hej! Jag är för tillfället på läroavtal, och har då också en arbetsplats. Men önskar att avbryta läroavtalet vilket betyder att arbetsavtalet även avbryts, då jag önskar att börja hoppa in här o där istället och fokusera mer på studierna. Jag kommer att fortsätta studera vanligt. Vilka stöd kan jag ansöka om? Och hamnar jag i karens då jag avbryter läroavtalet?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Avbrutet läroavtal

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 okt 2019, 14:53

Hej Ninnut!

Tack för din fråga.

Du kan ansöka om studiestöd ifall du studerar på heltid och dina studier är sådana som berättigar till studiestöd. Någon karens gällande studiestödet finns inte. Studiestöd kan bevilja tidigas från början av den månad då ansökan inlämnas.

Hur många månader per kalenderår du kan lyfta studiestöd är beroende av dina inkomster. Du hittar tabellen med årsinkomstgränserna i förhållande till studiestödsmånaderna här:www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!