VANLIGA FRÅGOR: SPELAR DET NÅGON ROLL VEM SOM ÄGER BOSTADEN?

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

VANLIGA FRÅGOR: SPELAR DET NÅGON ROLL VEM SOM ÄGER BOSTADEN?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 feb 2016, 14:22

Mina föräldrar tänker köpa en bostad på min studieort och jag ska bo där. Har jag rätt till bostadstillägg? Spelar det någon roll om bostaden ägs av mina föräldrar eller av mig eller av mig och mina syskon?

Vem som äger bostaden har stor betydelse.
Om du bor på hyra i en bostad som dina föräldrar äger kan du få högst 58,87 euro/månad i bostadstillägg (då ska den hyra du betalar vara minst 74 euro/månad).
Om du själv äger bostaden har du inte rätt till studiestödets bostadstillägg, däremot kan du eventuellt få allmänt bostadsbidrag. Som boendekostnader för bostadsbidraget räknas bolagsvederlag, en del av kostnaderna och av räntorna för bostadslånet (testa med beräkningsprogrammet på FPA:s webbplats).
Om bostaden ägs av dig, dina föräldrar och dina syskon är det väsentliga vem som äger 50 % eller mer av bostaden. Om dina föräldrar äger 50 % eller mer kan du ha högst 58,87 euro/månad i bostadstillägg. Om du äger 50 % eller mer omfattas du av det allmänna bostadsbidraget. Men om dina syskons ägarandelar är sådana att föräldrarna äger mindre än 50 % och också du äger mindre än 50 % har du rätt till bostadstillägg på normalt sätt. Bostadstillägget är i så fall 80 % av din hyra men högst 201,60 euro/månad. Du måste göra upp ett hyresavtal med bostadens (övriga) ägare.
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!