VANLIGA FRÅGOR: SJUKDAGPENNING?

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

VANLIGA FRÅGOR: SJUKDAGPENNING?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 feb 2016, 14:24

Jag lider tidvis av depressioner och kan inte alltid fokusera tillräckligt på mina studier. Jag skulle ändå vilja fortsätta ha studiestöd och studera när min hälsa tillåter det. Kan studiestödet vara flexibelt i min situation?

Studiestödet kan vara flexibelt en viss tid, men den tiden är mycket begränsad. Orsaken till att studierna inte framskrider måste vara tillfällig för att du ska kunna fortsätta ha studiestöd.

Tumregeln är att det lönar sig för den studerande att övergå till sjukdagpenning (och allmänt bostadsbidrag) om den studerande på grund av sjukdom inte kan göra tillräckliga framsteg i studierna. På så sätt undviker den studerande problem med uppföljningen av studieframgången och den maximala stödtiden.

En högskolestuderande kan också bli utan studielånsavdrag eller studielånskompensation om det tar för länge att avlägga examen och den studerande inte haft sjukdagpenning.

En god nyhet är att från och med 1.1.2015 får studerande som har sjukdagpenning studera i liten skala. Mer information om detta hittar du på FPA.fi - Sjuk - Sjukdagpenning - För vem - Arbetslös, studerande
Diskutera alltså din situation med en läkare eller någon annan inom sjukvården. Om du får ett läkarintyg på att du är arbetsoförmögen kan du ansöka om sjukdagpenning (och allmänt bostadsbidrag). Du behöver inte meddela FPA om att du vill avsluta ditt studiestöd. Vi drar in studiestödet om du beviljas sjukdagpenning.