Bostadbidrag för två

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Samsara

Bostadbidrag för två

Oläst inlägg av Samsara » 24 jan 2018, 21:16

Hej! Jag bor ihop med min sambo- hen studerar på heltid och arbetar 1-2dagar i månaden. Själv jobbar jag skiftesjobb (60%). Jag har fått möjligheten att ta mera skift och undrar nu hur mycket jag får tjäna för att vi ändå skall få stöder som är en viktig inkomst för oss. Vår hyra ligger på 590€/månad. Vi är båda över 18 och min sambo får även studiestöd.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadbidrag för två

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 25 jan 2018, 11:26

Hej Samsara!

Tack för din fråga.

Beloppet av det allmänna bostadsbidraget är beroende av flera olika saker.

Förutom hur många personer som hör till hushållet, påverkas bostadsbidraget av i vilken kommun bostaden är belägen, samt det totala beloppet av bostadsbidragshushållets bruttomånadsinkomster ss. arbetsinkomster, kapitalinkomster och sociala förmåner.

Ert bostadsbidrag skall mellanjusteras om hushållets inkomster ökar med minst 400 euro/månad jämfört med inkomsterna som beaktats i ert tidigare beslut om bostadsbidrag.

Du kan själv göra en uppskattning av bostadsbidragets storlek med räknaren, som du hittar här: Allmänt bostadsbidrag/räknare

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!