Amorteringar på studielån som ej beviljats av FPA

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
IsabellS

Amorteringar på studielån som ej beviljats av FPA

Oläst inlägg av IsabellS » 25 sep 2018, 15:24

Jag har fått studiestöd och landskapsborgen för studielån från Ålands landskapsregering. Jag har mitt studielån från en bank på Åland. Jag började amortera på mitt studielån 2015.

Jag har 2016 fått ett beslut från FPA om att jag har rätt till studielånsavdrag.

För 2015 års beskattning fick jag göra en skatterättelse gällande avdrag av gjorda amorteringar. För 2016 års beskattning lämnade jag in intyg över gjorda amorteringar i samband med skattedeklarationen, och beviljades avdraget. För 2017 års beskattning lämnade jag åter in intyg över gjorda betalningar tillsammans med skattedeklarationen. I år, för skatteåret 2017, har dock Skatteförvaltningen framhärdat att informationen om gjorda amorteringar på studielån endast kan meddelas av FPA, och jag måste nu snabbt meddela FPA om mina gjorda amorteringar för att det eventuellt ska hinna föras över till Skatteförvaltningen och beaktas innan skatteåret 2017 stänger. Hur ska jag nu gå till väga, vart ska jag lämna in intyg över gjorda amorteringar så att det snabbt kan registreras oh föras över till Skatteförvaltningens system innan möjligheten att göra ändringar för 2017 stänger?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Amorteringar på studielån som ej beviljats av FPA

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 26 sep 2018, 10:29

Hej IsabellS!

Tack för din fråga.

Du kan lämna in intyg över gjorda amorteringar via FPA:s e-tjänst (Meddelanden>>Skicka meddelande eller bilaga >> Studielånsavdrag). Alternativt kan du personligen lämna in utredningen till närmaste FPA-kontor.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!