Justering av bostadsstöd efter sommararbete

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Ankan

Justering av bostadsstöd efter sommararbete

Oläst inlägg av Ankan » 27 sep 2018, 17:25

Bostadsstöd har ej beviljats fast jag har anmält att jag inte kommer att arbeta vid sidan av studierna (är nu andraårsstuderande som inte har arbetat annat än under sommaren med en totalinkomst på ca 3500 € och fyllt i ansökan om bostadsstöd enligt det). Enligt FPA:s uträkningar (antaganden) kommer jag att ha en inkomst på 1400 €/mån under studieåret. Nu undrar jag var jag kan ha fyllt i fel?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Justering av bostadsstöd efter sommararbete

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 sep 2018, 14:39

Hej Ankan!

Tack för din fråga.

Jag råder dig att kontakta FPA:s telefonservice, så vi kan kontrollera din ansökan och hur uträkningen av bostadsbidraget gjorts.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Ankan

Oläst inlägg av Ankan » 23 okt 2018, 18:42

Hur går jag tillväga nu då jag har skickat in alla begärda intyg på var och när jag har arbetat och varenda lönespecifikation på sommarens inkomst och den totala summan är fortfarande ca 3500 € för hela sommaren men enligt FPA:s uträkningar har jag förtjänat hela 5000 € under juli månad. Hur ska jag gå tillväga för att det här ska räknas ut rätt på FPA?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 24 okt 2018, 13:21

Hej Ankan!

Tack för din fråga!

I detta fall rekommenderar jag att du kontaktar vår kundbetjäning på tel: 020 692 221
så att vi kan gå igenom ditt beslut och hur inkomsterna är beaktade.

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!