Stöd för vuxenstuderande som arbetar

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Vuxenstuderande2018

Stöd för vuxenstuderande som arbetar

Oläst inlägg av Vuxenstuderande2018 » 01 okt 2018, 08:50

Jag är en vuxenstuderande på distans och jobbar som normalt. Skola är Axxell I Åbo, själv bor jag I Vasa. Studietiden är 2 år och jag började 14.8.18 med de här studierna.
När jag behöver åka till Åbo för att närvara vid någon föreläsning, måste jag ta obetald ledighet från jobbet för jag har inga semesterdagar mera att ta ut. För att smidigast komma mig till Åbo, åker jag egen bil. Har undersökt buss och tåg, men tiderna är ogynnsamma.
Jag bör alltid åka kvällen före eftersom jag inte orkar köra 4h på morgonen för att vara fit för studier kl 8 på morgonen. Detta innebär övernattningskostnader I Åbo.
Därutöver gör jag praktik ca 1 dag I veckan och för den dagen måste jag också ta en obetald ledighet från jobbet.
Finns det stöd för en dylik studerande?
undrar Vuxenstuderande2018

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Stöd för vuxenstuderande som arbetar

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 01 okt 2018, 15:23

Hej Vuxenstuderande2018!

Tack för din fråga.

Skolresestödet ersätter endast kostnaderna för dagliga skolresor mellan hemmet och läroanstalten. Du kan beviljas skolresestöd endast om du gör minst 7 skolresor i en riktning per vecka.

Du hittar mera information om skolresestöd här: www.fpa.fi/skolresestod.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!