Skatt på studiestöd

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
2Anonym1

Skatt på studiestöd

Oläst inlägg av 2Anonym1 » 07 jan 2019, 20:22

Hej!

Jag fick mitt studiestöd för januari idag, det har blivit utbetalat utan att något skatt dragits därifrån. December studiestödet hade nog beskattats. Jag gjorde en ny ansökan för vårterminen, kan det vara något som gått fel där? Jag har inte tidigare meddelat någon skatteprocent åt FPA. Vad ska jag göra?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Skatt på studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 08 jan 2019, 10:32

Hej 2Anonym1!

Tack för din fråga.

Från och med januari 2019 görs inte längre någon förskottsinnehållning automatiskt på studiepenningen. Därför har hela beloppet nu i januari betalats in på ditt konto.

Studiepenningen är fortsättningsvis beskattningsbar inkomst. Om du vill att förskottsinnehållning ska göras på din studiepenning kan du kontakta FPA och meddela vilken förskottsinnehållningsprocent du vill ha.

Du kan läsa mera om beskattningen av studiepenningen här: www.fpa.fi/studiepenning-beskattning

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!