Hej!

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Linus45

Hej!

Oläst inlägg av Linus45 » 14 jan 2019, 22:19

Min tjej och jag tänkte studera i umeå men hur är det med studiestöd och bostadsstöd? T.ex vi säger om det är 6000kronor i månden bostadshyra? Hittade endast finska kommouner när jag sökte

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Hej!

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 jan 2019, 14:46

Hej Linus45!

Tack för din fråga!

Vid studier utomlands så är studiepenningens belopp och grunden för beviljandet i regel samma som för studier i Finland. För den som fyllt 18 år, och bor självständigt så är beloppet 250,28eur/mån.

Beloppet av det statsgaranterade studielånet är dock lite högre om man studerar utomlands. Du kan lyfta 800eur/månad (650eur/mån om du studerar i Finland).

Om du studerar utomlands och bor på hyra där är ditt bostadstillägg i allmänhet 210 euro i månaden. Dina boendeutgifter påverkar inte bostadstilläggets belopp.

Lycka till med studierna!

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!