Bostadsbidrag i blandat hushåll

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Gäst

Bostadsbidrag i blandat hushåll

Oläst inlägg av Gäst » 21 jan 2019, 17:20

Hej,

jag har en kanske lite mindre vanlig fråga.
Jag är en studerande i Vasa som just nu bor själv i en lägenhet med en hyra på 500€. Jag får alltså 312€ i månaden i bostadsstöd.

Jag fick en rolig idé tillsammans med några vänner, om att flytta in i en stor lägenhet tillsammans. Konstallationen skulle vara följande: 3st utlänningar, och endast jag som finländare. Frågan uppstår i det att utlänningarna inte är berättigade till bostadsstöd, eller hur? De har finsk personnummer, men utländskt pass. De har hittils delat på en trea, tre personer sinsemellan för att ha råd med hyran. Min första fråga är alltså, är de berättigade till bostadsstöd? De är internationella studerande utifrån EU, och får inget stöd från sitt hemland.

Min andra fråga är angående bostadsstödet ifall vi skulle flytta in i en större lägenhet. Jag fyller i räknaren på eran hemsida, och den visar att mitt bostadsstöd skulle vara 500€+- hundratals euro beroende på våra inkomster om vi är 4 vuxna i en lägenhet med en hyra på 965€. Stämmer detta, eller är räknaren endast för hushåll vars samtliga invånare är berättigade till bostadsstöd?

Min sista fråga är, skulle det ha någon typ av inverkan på mitt studie- och bostadsstöd ifall de skulle betala in 500€ på mitt konto varje månad, och jag sedan skulle betala hyran på 965€? Det skulle väl inte bli någon kapitalskatt, eller ha inverkan på studiestöd om alla hör till samma hushåll?

Tack på förhand, hoppas att jag inte var allt för otydlig.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsbidrag i blandat hushåll

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 22 jan 2019, 15:25

Hej Gäst!

Tack för din fråga.

Tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar i den här spalten, eftersom det är många olika frågor som måste utredas innan beloppet av ett eventuellt bostadsbidrag kan fastställas, bland annat dina vänners rätt till social trygghet, allas era inkomster och också ifall ni gemensamt skall hyra hela bostaden i fråga med gemensamt hyresavtal eller hyra delar av bostaden med skilda hyreskontrakt.

Jag råder dig att kontakta FPA:s telefonservice för närmare genomgång av er situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!