förändring i hyran

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
kvinnamedhyra

förändring i hyran

Oläst inlägg av kvinnamedhyra » 26 jan 2019, 15:05

Jag får allmänt bostadsbidrag. Min hyra sänktes med ungefär 33 euro vid årsskiftet, behöver jag ansöka om förändring i bostadsbidraget?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: förändring i hyran

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 jan 2019, 10:26

Hej kvinnamedhyra!

Tack för din fråga.

Ifall inga andra förändringar skett behöver du inte lämna in ansökan om mellanjustering av bostadsbidraget. Det nya hyresbeloppet tas då i beaktande vid följande årsjustering.

FPA justerar det allmänna bostadsbidraget mellan årsjusteringarna om

- Hushållets boendeutgifter förändras med minst 50 euro/månad jämfört med de godtagbara boendeutgifterna enligt det föregående beslutet eller hushållet byter bostad.

- Hushållets inkomster ökar med minst 400 euro/månad eller minskar med minst 200 euro/månad jämfört med inkomsterna enligt det tidigare beslutet.

- Hushållets medlemsantal eller sammansättning ändras eller hushållet tar en underhyresgäst eller ett underhyresgästförhållande upphör.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!