Dubbelhyra och samboskap

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
avoliittotuplavuokra

Dubbelhyra och samboskap

Oläst inlägg av avoliittotuplavuokra » 04 feb 2019, 19:52

Hej,
Jag och min blivande sambo har undertecknat ett hyresavtal från och med 1.2.2019. Jag måste dock betala hyra för min gamla/nuvarande bostad fram till 31.3.2019. Således tänker jag bo kvar i min nuvarande bostad fram till 31.3.2019. Är det möjligt att få bostadsbidrag till min nuvarande bostad även om vi redan undertecknat ett hyresavtal från och med 1.2.2019 men vi flyttar egentligen ihop först 1.4.2019?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Dubbelhyra och samboskap

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 feb 2019, 14:42

Hej avoliittotuplavuokra!

Tack för din fråga.

Du kan få allmänt bostadsbidrag till din nuvarande bostad så länge du bor kvar i den, alltså till 31.3.2019. Från den 1.4.2019 skall bostadsbidraget justeras på grund av byte av bostad, samt ändrat antal personer som hör till bostadsbidragshushållet. Från det att ni flyttar ihop beviljas bostadsbidraget hushållet gemensamt.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!