Bostadsbidrag och ändrad studieort

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Tiibis

Bostadsbidrag och ändrad studieort

Oläst inlägg av Tiibis » 17 feb 2019, 19:47

Hej,
Min nu vuxna dotter flyttade hemifrån till annan ort då hon fick studieplats där. Hon gjorde permanent flyttändring till orten. Hon har en hyresbostad där, för vilken hon får allmänt bostadsbidrag. I slutskedet av studierna (några månader) kommer studierna att genomföras som läroavtalsstudier på den tidigare hemorten, där jag bor, och hon skulle då bo hos mig. Hon vill gärna ha kvar hyresbostaden eftersom hon kanske återvänder till den orten efter att studierna är avlagda. Hon vill dock inte ha underhyresgäst. Kan hon få bostadsbidrag trots att hon inte bor i den under några månader?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsbidrag och ändrad studieort

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 18 feb 2019, 10:32

Hej Tiibis!

Tack för din fråga.

Alltid när det sker förändringar i boendesituationen bör den som får bostadsbidrag meddela förändringarna till FPA för att rätten till och beloppet av bostadsbidraget skall kunna kontrolleras.

Be din dotter lämna in en justeringsansökan via e-tjänsten så att vi kan kontrollera om hennes bostadsbidrag påverkas av läroavtalsstudierna på annan ort.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!