Studiestöd och studiepoäng.

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Lenamaja

Studiestöd och studiepoäng.

Oläst inlägg av Lenamaja » 27 feb 2019, 22:34

Hej!
Jag har studerat på högskola hela detta läsår. Jag jobbar hårt, och har kommit igenom alla kurser i mitt huvudämne med gott vitsord. Har dock hudat de flesta kurser i mitt biämne. Funderar eventuellt på att byta biämne. Har även diagnos och intyg på ADD, vilket betyder att jag har koncentrationssvårigheter och allt tar längre tid för mig.
Till råga på allt har det hänt en annan stor grej under detta år som har ätit upp min koncentration och energi. Jag studerar dock hårt från morgon till kväll. I värsta fall får jag nu ihop endast 30 studiepoäng. Ska göra mitt bästa för att det blir mer...
Finns det någon chans att FPA kan ha överseende med mitt låga studiepoängtal, då det är mycket sannolikt att det löper bättre nästa läsår. Eller blir jag utan studiestöd?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och studiepoäng.

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 feb 2019, 10:30

Hej Lenamaja!

Tack för din fråga.

När du studerar vid en högskola måste du avlägga i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad. 30 studiepoäng berättigar således till 6 stödmånader. Om du vill minska antalet stödmånader som beaktas vid kontrollen av studieframgången kan du annullera stöd eller betala tillbaka stöd som redan betalats ut.

Om din studieframgång inte varit tillräcklig i förhållande till antalet använda stödmånader kommer du, vid kontroll av studieframgången, att få en begäran om utredning från FPA. Du kan då meddela orsakerna till att studierna inte framskridit. Om din studietakt tillfälligt varit långsam av en godtagbar orsak kan du fortsätta att få studiestöd. I annat fall kan ditt studiestöd dras in eller ändras så det blir tidsbegränsat.

Du hittar mera information om kontrollen av studieframgång här: www.fpa.fi/studieframgang-framgang-i-hogskolestudier

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!