Bostadsstöd och nollavtal

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
AlexAn

Bostadsstöd och nollavtal

Oläst inlägg av AlexAn » 18 mar 2019, 16:47

Hej!
Jag kommer börja frilansa med ett såkallat "nollavtal", alltså att jag får betalt bara baserat på hur många dagar jag jobbat varje månad, utan någon egentlig fast inkomst. Hur ska detta meddelas då jag söker om ändring av mitt bostadsbidrag? Jag kan inte fylla i någon inkomst månatligen, men kommer ju nog ha en inkomst ändå.

Har tidigare haft en fast månadsinkomst, men det tar strax slut.

Tack på förhand!
Alexander

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd och nollavtal

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 19 mar 2019, 14:47

Hej Alexander!

Tack för din fråga.

När du lämnar in justeringsansökan för bostadsbidraget p.g.a. ändrade inkomster kan du göra en egen uppskattning på hur mycket du tror att din inkomst kommer att vara i genomsnitt per månad. Det kan naturligtvis vara väldigt svårt att uppskatta inkomsten, då du inte vet hur mycket du kommer att jobba.

Följ därför med dina inkomster under de närmaste månaderna och ta kontakt ifall din uppskattning varit för hög eller för låg, så att bostadsbidraget vid behov kan mellanjusteras igen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!