Sista dagen att få in studiepoäng för att lyfta stöd

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Gäst

Sista dagen att få in studiepoäng för att lyfta stöd

Oläst inlägg av Gäst » 25 mar 2019, 14:00

Jag har under detta läsår inte läst några andra kurser förutom att jag skriver min magistersavhandling. Eftersom jag får så mycket studiepoäng för den så har jag lyft studiestöd i 3 månader sammanlagt under detta läsår. Planen är att jag ska få ut betygen ännu i maj men ifall det drar ut till juni, kommer studiepoängen fortfarande att räknas till detta läsår eller måste jag betala tillbaka allt studiestöd jag lyft om poängen först kommer i juni?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Sista dagen att få in studiepoäng för att lyfta stöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 26 mar 2019, 10:25

Hej Gäst!

Tack för din fråga.

Ja, studiepoängen räknas till detta läsår även om poängen registreras först i juni.

FPA följer upp studieframgången i oktober varje år. Uppföljningen gäller det föregående läsåret (1.8–31.7) och den tid du har studerat vid en högskola. Om du utexamineras innan uppföljningen görs har du gjort tillräckliga framsteg i dina studier.

Du hittar mera information om uppföljningen av studieframgången i högskolestudier här: www.fpa.fi/studieframgang-framgang-i-hogskolestudier

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!